Chronische pijn en vermoeidheid

Heb je al langer dan drie maanden pijn, terwijl de oorzaak verdwenen is? Vermijd je bepaalde bewegingen uit angst voor de pijn? Probeer je je – tevergeefs – door de pijn heen te bijten? Houd je het niet uit zonder pijnstillers? Met oefentherapie kun je chronische pijn hanteerbaar maken, verlichten en soms zelfs verdrijven.

Chronische pijn is pijn die langer duurt dan drie maanden en die niet meer veroorzaakt wordt door je oorspronkelijke letsel. De pijn heeft invloed op je stemming en beperkt je in je dagelijkse bezigheden en sociale contacten. Chronische pijn gaat vaak gepaard met vermoeidheidsklachten.

Wanneer ga je naar de oefentherapeut?

Aanhoudende pijnklachten waarmee je bij de oefentherapeut terecht kunt, zijn onder meer:

• Aanhoudende klachten na een ongeval
  • Pijn in bindweefsel en spieren (fibromylagie)
  • Reumatische klachten
  • gewrichtspijnen door slijtage (artose)
  • Chronische schouder-, rug- of nekklachten (lumbago, ischias)
  • PDS (prikke;baredarmsyndroom of spastischedarmsyndoorm)

De oefentherapeut helpt je om grip te krijgen op je klachten.

Hoe helpt de oefentherapeut jou?

In een kennismakingsgesprek (de intake) informeert de oefentherapeut naar (de oorzaak van) je klachten, en naar de manier waarop je ermee omgaat. Vervolgens stel je gezamenlijk een lijst met haalbare doelen op. Deze doelen richten zich op verbetering van de vaardigheden die jij belangrijk vindt.

Uitgangspunt is de verhoging van je lichamelijk en psychisch welzijn. Voor de een betekent dit ‘normaal leven en werken’, voor de ander ‘beter omgaan met spanningen’. Onder begeleiding van de oefentherapeut ga je met jouw eigen doelen aan de slag. De therapeut fungeert hierbij als je coach.

Oefentherapeuten die aangesloten zijn bij het Netwerk Chronische Pijn werken volgens het Chronisch Pijn Protocol